U większości ludzi na świecie, sport wywołuje pozytywne emocje. Kibice lubią sportową rywalizację związaną dużym prestiżem rozgrywek, a mecze ulubionej drużyny są dla nich bardzo ważne. Istnieje jednak bardzo dużo osób, u których sport wywołuje agresję, a wyniki schodzą na dalszy plan. 

Sportowy świat był świadkiem wielu tragedii, które były skutkiem ekstremalnych zachowań kibiców na trybunach sportowych aren.
24 maja 1964 roku w peruwiańskiej stolicy, Limie, doszło do ogromnej bójki z udziałem tamtejszych kibiców. Podczas walk zginęło 318 osób, a ponad 500 zostało rannych;
29 maja 1985 roku na belgijskim Heysel zginęło 39 kibiców, a ponad 400 zostało rannych;
2012 roku w egipskim Port Said na skutek bójek wywołanych przez kibiców zginęło 79 osób, a 248 zostało rannych;
2008 roku podczas meczu eliminacji mistrzostw świata Słowacja – Polska w Bratysławie, w wyniku zamieszek rannych zostało ponad 60 osób;

 

Dlatego zobaczyliśmy potrzebę pojawienia się na rynku bardzo skutecznego systemu monitoringu oraz rozpoznawania twarzy  w celu szybkiej identyfikacji sprawców.

Kar-Tel wspólnie z Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych przygotowuje w trybie projektu naukowego, rozwiązanie które jest połączeniem nowatorskiej myśli technologicznej oraz oczekiwanej funkcjonalności. 
Kar-Tel jest polską spółką technologiczną działającą przede wszystkim na polu budowy dedykowanych rozwiązań dla rynku finansowego. 
Jedną z gałęzi jednak jest również bliska współpraca z klubem sportowym PIAST Gliwice, na potrzeby którego została przygotowana pierwsza w Polsce w swoim rodzaju aplikacja mobilna połączona z możliwością realizacji zamówień cateringowych podczas wydarzenia sportowego.

System w pierwszej fazie działania korzysta z 3 sieci neuronowych, 
które odpowiedzialne są za:
  • wykrycie twarzy
  • weryfikację twarzy
  • wybranie twarzy docelowej z ewentualnie pokrywających się obszarów obrazu
W kolejnym kroku odbywa się osiowanie twarzy dzięki któremu system ma stałe punkty odniesienia do wykonania pomiarów.
Następnie na bazie wcześniej wykonanych pomiarów wyodrębnia tylko istotnie informacje opisujące twarz.
W ostatnim etapie system klasyfikuje daną twarz jako wektor składający się z 512 elementów. Taki wektor stanowi cyfrową reprezentację tożsamości. 
W trakcie prowadzonego projektu przeprowadziliśmy szerokie i udokumentowane badania testowe na stadionie Piasta Gliwice, dotyczące algorytmów wyznaczania obszaru twarzy i biometrii twarzy w podejściu klasycznym i alternatywnym opartym na wykorzystaniu głębokich sieci neuronowych

Wyniki prowadzonych badań zostały rozpowszechnione w środowisku naukowym na konferencjach ICCVG 2022 i ACIIDS 2022, 
International Conference on Computer Vision and Graphics ICCVG 2022 odbywająca się w Warszawie między 19 a 21 września 2022 r. Wzięli w niej udział zarówno przedstawiciele CBR PJATK, jak i spółki Kar-Tel.
Wyniki testów pokazały wysoką skuteczność i precyzję oferowanego rozwiązania, a jego implementacja na stadionach czy innych miejscach, w których odbywają się imprezy masowe, ma potencjał na znaczne zwiększenie poziomu bezpieczeństwa oraz może pozytywnie wpłynąć na proces wykrywczy sprawców wykroczeń i przestępstw popełnianych podczas takich imprez.
Dotychczas uzyskane wyniki eksperymentów oraz badań wskazują, że system może być szeroko wykorzystywany podczas imprez masowych organizowanych na halach, stadionach oraz podobnych obiektach, a także, dzięki swojej wszechstronności w miejscach użyteczności publicznej takich jak dworce czy lotniska